Pagina principala Contact Album foto Sportivi  
 

Punctajul

1. In afara de cazul in care se anunta altfel de la inceput, jucatorul care castiga partida sau castiga prin forfait primeste un punct (1), jucatorul care pierde partida  sau pierde prin forfait nu primeste nici un punct (0), iar jucatorul care face remiza primeste o jumatate de punct (1/2).

Pozitiile neregulamentare

2. Daca pe parcursul unei partide se constata ca pozitia initiala a pieselor a fost incorectă, partida va fi anulata si se va juca o partida noua.
3. Daca pe parcursul unei partide se observa ca singura neregula a fost asezarea tablei de sah, partida va continua, dar pozitia la care s-a ajuns trebuie transferata pe o tabla asezata regulamentar.
4. Daca partida a inceput cu culorile inversate, ea va continua, in afara de cazul in care arbitrul nu hotaraste altfel.

Ceasul de sah

5. Cand se foloseste ceasul de sah, fiecare jucator trebuie sa efectueze toate mutarile intr-un interval de timp determinat. Daca jucatorul nu efectueaza numarul stabilit de mutari in intervalul de timp alocat, el pierde partida. Totusi, partida este remiza daca pozitia e de asa natura incat jucatorul nu poate fi facut mat de catre adversar prin orice serie de mutari regulamentare, chiar si in cazul celei mai slabe aparari.
6. In decursul partidei, fiecare jucator este obligat sa noteze corect mutarile sale si ale adversarului, mutare dupa mutare pe “fisa de partida” folosita in competitie.
7. Daca un jucator are mai putin de 5 minute pe ceas intr-o anumita faza a partidei si nu primeste un timp aditional de minimum 30 secunde sau mai mult la fiecare mutare, el nu este obligat sa respecte prevederile pct.6. Imediat dupa caderea steguletului, jucatorul este obligat sa-si completeze fisa, inainte sa mute o piesa pe tabla de joc.
8. La finalul partidei, ambii jucatori vor semna ambele fise de joc, indicand rezultatul partidei. Chiar daca este incorect, acest rezultat va ramane valabil, in afara de cazul in care arbitrul nu hotaraste altfel.

Remiza

9a. Un jucator care doreste sa propuna remiza o va face dupa ce a efectuat mutarea, inainte de oprirea propriului ceas si punerea in miscare a ceasului adversarului. Propunerea nu poate fi retrasa si ramane valabila pana cand adversarul o accepta, o refuza verbal sau prin atingerea unei piese cu intentia de a o muta sau a o captura.
9b. Propunerea de remiza va fi notata de fiecare jucator pe fisa de partida.
10. Daca un jucator, care este la mutare, are mai putin de doua minute pe ceas, el poate sa ceara remiza inainte de caderea steguletului. El va opri ceasurile si va chema arbitrul.
a. Dacă arbitrul considera ca adversarul nu face nici un efort pentru a castiga partida prin mijloace normale sau daca nu este posibil ca partida sa fie castigata prin mijloace normale, el va declara partida remiza. Altfel, el poate sa-si amane decizia sau sa respinga cererea.
b.   Daca arbitrul isi amana decizia, adversarului i se pot acorda doua minute in plus la timpul de gandire si partida va continua in prezenta unui arbitru, daca este posibil. Arbitrul va declara rezultatul final mai tarziu in cursul partidei sau dupa caderea steguletului. El va declara partida remiza daca e de acord ca pozitia finala nu poate fi castigata prin mijloace normale sau daca adversarul nu face suficiente incercari pentru a castiga partida prin mijloace normale.

Sahul rapid

B1. O "partida de sah rapid" este o partida in care toate mutarile trebuie efectuate intr-un interval de timp fix intre 15 si 60 de minute pentru fiecare jucator ori o partida al carei timp, incluzand de 60 de ori un timp aditional oarecare, este cuprins intre 15 si 60 de minute.
B2. Jocul se va efectua cu aplicarea Regulilor de joc FIDE, cu exceptiile specificate prin urmatoarele Reguli de joc pentru sah rapid:
B3. Jucatorii nu sunt obligati sa noteze mutarile.
B4. Dupa ce fiecare jucator a efectuat cate trei mutari, nu se mai pot face revendicari privind pozitia incorecta a pieselor, orientarea tablei de sah sau fixarea ceasului. In cazul pozitionarii inverse a regelui si reginei, rocada cu acest rege nu este permisa.
B5. Steguletul va fi considerat cazut atunci cand unul din jucatori face o cerere corecta a constatarii caderii steguletului. Arbitrul se va abtine sa semnaleze caderea steguletului.
B6. Pentru a cere victoria la timp de gandire, solicitantul trebuie sa opreasca ambele ceasuri si sa anunte arbitrul. Pentru ca cererea sa fie luata in considerare, steguletul solicitantului trebuie sa fie ridicat si steguletul adversarului trebuie sa fie cazut dupa momentul opririi ceasurilor.
B7. Daca ambele stegulete sunt cazute, partida este remiza.

Blitz-ul

C1. O "partida de blitz" este partida in care toate mutarile trebuie efectuate intr-un interval de timp fix, mai mic de 15 minute pentru fiecare jucator sau partida al carei timp, incluzand de 60 de ori un timp aditional oarecare, este mai mic de 15 minute.
C2. Regulile valabile sunt Regulile de joc pentru sah rapid (pct.B1-B7) cu exceptiile cuprinse in urmatoarele Reguli de joc pentru blitz:
C3. Punctul 10 (privind cererea de remiza cand un jucator are mai putin de 2 minute pentru terminarea partidei) nu se aplica.
C4. O mutare ilegala este considerata complet efectuata dupa ce ceasul adversarului a fost pornit. Atunci adversarul poate sa ceara victoria, dar inainte de a efectua propria mutare. Daca adversarul nu poate da mat printr-o serie de mutari regulamentare chiar prin cel mai slab contrajoc, atunci jucatorul este indreptatit sa ceara remiza inainte de a face propria mutare. Odata ce adversarul a facut propria mutare, o mutare neregulamentara nu mai poate fi corectata.

sursa: Legile sahului - www.frsah.ro

 

 
  Copyright © 2010 C.S.Logic 64 Brasov